Core Question
How can we achieve that courses are looking more similar to each other to a) reduce cognitive load for students and b) reduce workload for (new) teachers to setup a course?
Challenges
Restricting lecturers in their creativity.
no “one size fits all”-solution, because all courses and lessons are different
too many options through plugins
find two or three good templates for Moodle Beginners (for different scenarios)
For example a standard for first year students
Offline vs. online courses need different things
Transfer existing courses to a newly intrioduced template
Semester plan, teaching goals and other standard features should be in | vs. freedom of teaching
accessibility
Are there any platforms to exchange templates?
You need to show to teachers how to use the template and what can be done with it
Approaches / Methods
default courses
pay attention for both stakeholders: teachers and students
Introduce a template in a demo course by a short video and give a link to the template (or have such info in each course where it can be easily accessed)
Organizational solution: have a manager for study degrees who takes care that courses look similar on this level, teach new teaching staff in onboarding how to do it
Checklists
Onboarding for new staff
Existing solutions
templates for different study programs with for example different colours for content
von Peter Mayer - Montag, 8. Mai 2023, 12:59 Hallo, wir von mebis Bayern haben hier einen Ansatz über unser teachSHARE System gewählt. Dabei können Kurse eingereicht, begutachtet und untereinander geteilt werden. Lehrkräfte können sich dann diese Templates mit einem Klick kopieren. BTW: teachSHARE geht eigentlich weit über diese Anforderung hinaus. Es bietet eine Austauschmöglichkeit zwischen den Lehrkräften. Grundsätzlich ist es aber natürlich auch hierfür einsetzbar. Viele Grüße Peter
Michael Abler - Montag, 8. Mai 2023, 15:28 In meiner Masterarbeit habe ich untersucht, welche Faktoren sich auf die Technologieakzeptanz bei LMS auswirken. Nach dem GETAMEL Modell sind zwei Faktoren zentral:
die wahrgenommene Einfachheit der Bedienung: wie leicht lässt sich die Neuerung umsetzen?
die wahrgenommene Nützlichkeit: was bringt dem User dieser Neuerung?
Nora Wolf - Dienstag, 6. Juni 2023, 15:16 Hallo, wir bieten (ziemlich low-level) unseren Lehrenden seit Corona 3 "Moodle-Template Kurse" auf freiwilliger Basis an. Diese sind vom "Zentrum für Digitales Lehren und Lernen" entwickelt worden und stehen auf unserer Moodle Instanz zur Verfügung. Jeder Lehrende kann sich dort als Non-editing Teacher eintragen und die Kursstruktur in seinem Kurs wiederherstellen. Markierte Texte müssen einfach angepasst werden. Gerne kann ich das bei Interesse zeigen. LG Nora
Goethe-University Frankfurt: accessible templates for workshops
Uni Kassel, TU Darmstadt and Hochschule Darmstadt have the idea to do a repository to share templates (edu-share server with moodle beside)
import the template by replicating the course
Plugin Sharing cart as an option https://moodle.org/plugins/block_sharing_cart
Project „Moodle Next Level“